Patholoog-anatoom Kay Scarpetta ontdekt dat tijdens haar afwezigheid haar vervanger een puinhoop heeft gemaakt van haar mortuarium.
Port Mortuary
1
Amsterdam: Luitingh-Sijthoff, 2010
399 p.
9789021854380 (paperback)

In deze thriller rondom patholoog-anatoom Kay Scarpatta wordt Kay geconfronteerd met een dubieuze handelswijze van haar rechterhand, Jack Fielding. Als Kay terugkomt van een militaire missie, moet ze de dood onderzoeken van een jongeman die na zijn dood vreselijk begon te bloeden. Intussen ontdekt ze dat bij de moord op een jongetje de verdachte helemaal niet de dader kan zijn. Terwijl Kay de verschillende moorden onderzoekt, wordt ze geplaagd door schuldgevoelens over een oude zaak. Zoals gebruikelijk staan in deze thriller dezelfde personages Kay terzijde: Benton, de man van Kay, haar nichtje Lucy en haar collega Marino. De roman gaat over de laatste ontwikkelingen op het gebied van nanotechniek, dat maakt het verhaal niet eenvoudig. Het verhaal speelt in ongeveer twee dagen, en er wordt erg veel verondersteld, conclusies getrokken en vooral veel gepraat. Niet een van de beste romans van deze schrijfster. Weinig passend omslag: een vermoorde vrouw terwijl in het verhaal alleen dode …Lees verder

Over Patricia Cornwell

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Siren-Com

Patricia Cornwell, geboren als Patricia Carroll Daniels, (Miami, 9 juni 1956) is een Amerikaanse schrijfster van misdaadverhalen, onder andere met het fictieve personage Kay Scarpetta.

De meeste van haar verhalen bevatten veel informatie over forensische geneeskunde. Dikwijls ligt de oplossing van de misdaad in het forensisch onderzoek van het lichaam van het slachtoffer, hoewel Scarpetta meer veldwerk doet en confrontaties heeft met verdachten dan echte wetsdokters. Cornwell werkte zelf in een misdaadlab in Virginia als technisch schrijver en computeranaliste, maar niet in een medische functie.

In 2002 schreef ze een omstreden boek Portrait of a Killer waarin ze de identiteit van de seriemoordenaar Jack the Ripper meent te achterhalen.